vrijdag 28 september 2007

Luie Bosniërs

Nee! Joj, Bosniërs zijn Niet lui, dit wil ik jullie toch meegeven, dit moet uit de lijst van Europeaanse vooroordelen! Net zoals de gedachte dat het hier misschien nog oorlogsgebied is. De vraag «is het daar wel veilig?» is oeroud, versleten en fout, mensen! Maar ik had het over luie Bosniërs. Nee, dus! Je moest eens weten: ik zie hier mensen werken, 12 tot 14 uur per dag, daarna huishouden, familieverplichtingen (sociaal contact!), weinig slaap en opnieuw 12 of 14 uur werken... Wie een bloeiende zaak had in Titotijd heeft nu ofwel een klotejob of gewoon geen job → demotiverend! En veel werken of niet, onderbetaald word je, tenzij je iemand kent in de gemeente/politiek. «Het juiste telefoonnummer in je gsm op het juiste moment drukken en je zit goed». Zonder dit nummer, forget it! → demotiverend!
Studeren: jongeren die afstuderen met hoge cijfers maken geen kans op een job naar hun diploma, want ze hebben niet het juiste telefoonnummer in hun gsm! Anderen halen hun diploma niet omdat ze geen groot geld op tafel kunnen leggen. Demotiverend! Ik had het er nog over met Gogo, Goran, vriend van me hier: dit land heeft Europese toeristen en investeerders nodig. Voor de toeristen, ik garandeer u: prachtig land en zalige reiservaringen, vraag maar aan mijn ouders of wie hier al geweest is! Voor de investeerders onder jullie, ik garandeer u: plant hier een filiaal, betaal de Bosnische werkkrachten goed en je zal er nog serieuze winst op na houden, meer dan in België! Dit land heeft Europeanen nodig om te herbloeien, want hun regering levert `t zaad niet dat bloesems oogst. Rrrrrr...
Heh, ik ken dit gevoel; al 6 jaar kom ik hier, telkens opnieuw, om de natuur, cultuur, het volk, de pracht en ... de hoop hen te kunnen helpen op een of andere manier. Het gevoel is er nog steeds.
Ze verdienen het, verdorie, dit prachtig volk!

1 opmerking:

Chica zei

Dag Marijn,

Eindelijk heb ik je blog gevonden! Mooi, heel mooi! Ik ben blij dat ik op deze manier je avonturen zal kunnen volgen!

Mooi stukje dat je hebt geschreven over onze goeie vrienden, de 'luie' bosniërs... Ik doe mijn hoed af voor die mensen daar!

Op zondag 28 oktober zet ik ook voet aan wal in het bossenland! Ik kom je zeker eens een bezoekske brengen...

Vele groeten daar in Konjic x